Som formand og stifter af KGGO fylder det mig med en enorm stolthed og glæde at kunne være en del af denne skønne dag. At se vores arbejde bære frugt, og ikke mindst at opleve en af vores egne blive hyldet så flot, er et absolut højdepunkt for mig personligt og for hele foreningen.

Helle Schnuchel modtager Oldtimerprisen 2026: En velfortjent hyldest til en ægte ildsjæl!

Det var et stort og stolt øjeblik for KGGO (Kørestolsbrugere og Gangbesværede i Gråsten og Omegn), da årets Oldtimerpris for nylig blev overrakt. Prisen, og den dertilhørende flotte donation på 10.000 kr., gik fuldt ud velfortjent til vores helt egen Helle Schnuchel. Det flotte beløb går ubeskåret til Helle som en personlig anerkendelse af hendes uvurderlige arbejde.

Det var tydeligt for enhver, at Helle er en yderst populær modtager. Jeg var nemlig langt fra den eneste, der havde indstillet hende til prisen; flere andre havde uafhængigt af hinanden gjort det samme. Det vidner om, at rigtig mange i lokalområdet har lagt mærke til Helles store engagement og ser hende som det, hun er: Et utroligt varmt og godt menneske med hjertet på det helt rette sted.

Foreningens klippe og sociale drivkraft

Helle er i dag selve fundamentet under KGGO’s daglige drift og sociale succes. Det var mig en enorm glæde formelt at kunne indstille Helle til prisen – og at se opbakningen til hende fra så mange sider. Hendes indsats er i en kategori for sig selv, og hun bærer flere store og vitale kasketter i vores fællesskab:

  • Tovholder af Kvindenetværket: Med beundringsværdig handlekraft har Helle fået Kvindenetværket op at køre på rekordtid. Hun er det centrale kontaktpunkt for medlemmerne og lægger et enormt stykke arbejde i at skabe det trygge, glædesfyldte frirum, som kvinderne i lokalområdet nyder godt af.
  • Administrativ nøgleperson: Sideløbende med det sociale ansvar varetager Helle også rollen som foreningens kasserer og referent. Hun har fuldstændig styr på tallene, sikrer den vigtige dokumentation ved alle bestyrelsesmøder og er altid den første til at træde til, når der er brug for en ekstra hånd.

Helle kombinerer det ansvarsfulde administrative arbejde med et utroligt varmt hjerte for vores medlemmer. Hun er simpelthen den “motor”, der får tingene til at ske, og hendes positive indvirkning på trivslen i Gråsten og omegn er ikke til at tage fejl af. Hun er indbegrebet af KGGO’s ånd og vores motto om, at vi sammen kan alt.

En stor tak til Lions Broager Gråsten

Fra KGGO’s bestyrelse og fra Helle personligt skal der lyde en fantastisk stor og varm tak til Troels Bredal fra Lions Broager Gråsten for den flotte anerkendelse, det er at modtage Oldtimerprisen. Det betyder utrolig meget for os alle – og i særdeleshed for Helle – at det store frivillige arbejde bliver set, værdsat og bakket op af så mange.

Stort tillykke til Helle – vi kunne ikke ønske os en mere værdig modtager!

En aften med hjertevarme og dybde: Fællesspisning hos KGGO
Der er noget helt særligt over torsdagene på Værftet. Duften af mad, lyden af snakken der går livligt på kryds og tværs, og det store smil man altid bliver mødt med i døren. Denne torsdag var ingen undtagelse, da vi mødtes til endnu en omgang af KGGO’s populære fællesspisning.

Vi var i alt 31 deltagere samlet denne aften – en skøn blanding af velkendte ansigter og nye gæster, der alle var kommet for det gode samvær. Menuen stod på klassisk hygge med “lørdagskylling”, kartofler, salat og en god skysauce, og mens tallerknerne blev tømt, bredte den helt særlige KGGO-stemning sig i lokalet. Det er netop disse aftener, hvor fællesskabet blomstrer, og hvor ingen behøver at sidde alene med deres måltid.

Men denne aften bød på mere end blot god mad og hyggelig snak. Vi havde nemlig besøg af Overmester Martin Falk Stauner, der var kommet for at gøre os klogere på en verden, de fleste af os kun kender fra film og rygter…

Mystik, Myter og Menneskelighed
Selvom Martin mødte op med et tungt hjerte grundet et nyligt dødsfald i søsterlogen, gennemførte han et medrivende og personligt oplæg.

Torsdag aften dannede Værftet i Egernsund rammen om en helt særlig oplevelse, da KGGO bød velkommen til fællesspisning og et fascinerende foredrag af Overmester Martin Falk Stauner.

Selvom Martin mødte op med et tungt hjerte grundet et nyligt dødsfald i søsterlogen, gennemførte han et medrivende og personligt oplæg, der formåede at løfte sløret for de mange hemmeligheder og myter, som ofte omgiver Odd Fellow Ordenen.

Fra myter til virkelighed

Med overskriften “Vi er bare de bedste (flere myter 😊)” tog Martin os med på en rejse gennem ordenens historie og værdier. Han fik hurtigt punkteret forestillingerne om, at man skal være adelig eller direktør for at være med. Budskabet var klart: Ordenen er for helt almindelige mennesker, der ønsker at gøre en forskel – både for sig selv og for andre.

Martin delte ærligt sin egen 13-årige rejse i logen. Han fortalte, hvordan han selv mødte op med fordomme i starten, men hvordan ordenens ritualer og det broderlige fællesskab har givet ham en større tolerance og en dybere forståelse for sine medmennesker.

En orden med et hjerte for lokalsamfundet

Det blev tydeligt for alle fremmødte, at Odd Fellow Ordenen er meget mere end lukkede døre. Martin forklarede om det “udadvendte” arbejde, hvor lokale loger som Nr. 100 Dybbøl Banke og Nr. 84 Svanen støtter alt fra julekurve og hospitalsklovne til krisecentre. Storlogen tager sig af de store linjer med støtte til SOS Børnebyerne og kræftforskning, men det lokale engagement er hjertet i deres virke.

De gyldne regler

Foredraget kredsede om to centrale livssætninger, som vi alle kan lære noget af:

  1. Vær mod andre, som du ønsker, de skal være mod dig.
  2. Den tjener sig selv bedst, som tjener andre.

Det var en aften, der bød på både eftertænksomhed og smil. Martin mindede os om, at ingen er overmennesker, og at vi alle laver fejl – men at det er de små handlinger i hverdagen, der gør den største forskel.

En stor tak til Martin Falk Stauner for at dele sin historie og give os et indblik i et fællesskab baseret på nærvær, refleksion og humanitært overskud.